Bikram Yoga

Bikram yoga är det jag ska göra imorgon, och det är en väldigt speciell form av yoga då träningen utförs i ett tempererat rum som håller 40 grader. Detta innebär att det är riktigt, riktigt varmt där inne! Det är ungefär som ashtang yoga har vi fått höra, alltså den fysiska yogan, inte den mentala och det speciella och som gör den extra jobbig är värmen. Under klassen är det ändå helt tyst för att det ska vara ett extremt fokus och en bra koncentration, för att det även ska vara mentalt avslappnande. Klassen vi ska gå på är i 90 minuter, alltså 1h 30 minuter!

Bikram Yoga ska ha en renande effekt på kroppen, eftersom man svettas otroligt mycket så ska det liksom rensa huden. Därför ska man ha så lite som möjligt på sig när man gör detta. Dels för att man inte klarar av att ha mycket kläder på sig, för att man blir alldeles för varm, och skulle man vilja ha på sig mycket kläder så kommer kläderna antagligen gå att vrida ut sen för att de är så blöta! Jag kommer ha på mig ett par worktool shorts, min svarta sportbh och tills jag har vant mig även ett linne för att se om jag kanske tar av det senare. Det är nämligen det ultimata, shorts och sportbh för tjejer medans killar bara kan ha shorts. Det blir helt enkelt för varmt annars! Skulle man känna sig svimfärdig får man bara lägga sig ner på sin yoga matta och vila tills man orkar igen. Vissa personer ligger ner under hela klassen, medans andra ligger i en halvtimme.. ja, det varierar!

Vi har fått stränga order om hur vi ska förbereda oss inför denna dagen. Vi får inte dricka kaffe på morgonen, personer som röker får inte röka (inga problem för mig med andra ord), vi måste dricka extremt mycket vatten och vi får heller inte äta efter klockan 11.00 (tre timmar innan ungefär)! Detta för att man inte ska bli illamående av värmen och ansträngningen man kommer att utsättas för i yogasalen! Vi ska ha även ha med oss två handdukar, dock vet jag inte vad vi ska använda dem till ännu!
Vi måste även ha med oss en vattenflaska, då det går att fylla på vattenflaskorna under klassen! Kan behövas med tanke på all vätska som kommer försvinna! Härligt.

Önska mig lycka till, jag ser verkligen fram emot detta! No makeup imorgon med andra ord!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0