Snart kommer väl alla ha magsår!

Jag har en stark åsikt. Och den ifrågasätter lärarnas planering! Jag känner att jag behöver avreagera mig, för det här är helt galet och uppåt väggarna! Om de bara visste vad den dåliga planeringen ställer till med.

Förra veckan och veckan innan dess var det väldigt tomt på läxfronten, och prov med för den delen. Vi hade kanske två, tre läxor och hade haft ett prov, inte mer. Man kommer rätt snabbt in i tempot, det är inte särskilt stressigt men det är en skön start efter en lugn och skön sommar. Läxläsning och prov behövs byggas upp i en takt så man hinner anpassa sig efter nivån som är just för tillfället. 
Dock blev det inte en så långvarig "inställningsprocess". Denna vecka kom det ett stort prov, två läxförhör, två inlämningar, en matteläxa och vi ska läsa en bok, vi ska jobba med duetter som man är sjukt stressad inför. Och inte nog med det, man kommer hem från skolan klockan sex på kvällen. Käkar middag och det första man gör sedan är att gå direkt tillbaks till läxböckerna, för att överhuvudtaget hinna med att göra det man ska! Man sitter uppe till 11 halv 12, bara för att få klart allt och kommer i säng till halv ett. Hur bra är det egentligen? 

Det är väldigt irriterande och tar på krafterna att alla dessutom säger att allt går om man planerar. Men är man som jag och blir stressad, får prestationskrav och vill ha MVG i varje uppgift man lämnar in, så fungerar det inte att plugga på glosorna en vecka i förväg eller bara kunna uttala dem för att gå och skriva provet. Varför kunde vi inte ha allt detta mer utspritt och inte allting på en och samma vecka? Det gick från noll till hundra! Och jag som hade det väldigt lätt att somna på kvällarna de föregående veckorna, ligger och vrider och vänder mig och känner hur jag är stressad och orolig hela tiden! Jag sover dåligt och blir därmed på dåligt humör, presterar sämre och mår ännu sämre. Allt i en nedåt spiral!

Frågan är: Förstår lärarna vad de gör till eleverna när de från ingenstans slänger ut tjugo prov och inlämningar på en vecka? 

Enligt mig borde prov inte finnas, utan man borde diskutera mera istället. Prov visar egentligen ingenting. Du sitter instängd i ett klassrum och ska argumentera för att få ett G, VG eller MVG. På den kunskap du egentligen läst dig till själv efter skolan och inte fått på lektionen. Nu låter jag krass, men det är så i vissa ämnen. Dessutom så är det någon som presterar och kan tänka klart i en pressad situation med 10 frågor som du ska analysera och skriva så bra du bara kan, på 1h? Det är galet. Istället borde man få ha en hel dag, då skulle man faktiskt få skriva allt man kunde, ha en chans att analysera allt och därmed få ett betyg man är värd. Så fungerar det ju tyvärr inte, men det gör mig galen att allt, ALLTID, kommer samtidigt. Det går veckor utan särskilt mycket att göra, och plötsligt kommer allt som en stor chock.

Det man läser går in genom ett öra, och ut genom det andra! Jag blir tokig. Snart kommer väl alla i skolan lida av magsår och inte kunna göra någonting annat än att plugga, eftersom skolan tar mer tid än vad den borde ta! "Kom ihåg att ha fritid också!" Ja ellerhur, in my ass att man hinner med det..

Är jag ensam om detta eller är det fler som tycker som jag?
Om någon orkade läsa allt dvs.





Kommentarer
Postat av: hannak.

jag håller fullständigt med dig, jag hatar sättet skolan har att lära ut, varför inte göra läxor på lektionerna så man slipper när man kommer hem, man orkar inte då! jag ve tinte hur många kvällar jag har brytit ihop tack vare plugget! ursch. VAd kräver dem av en 17 åring igentligen ? jag blir så frustrerad. Jag fick till och med lov att vara hemma i dag för att hinna med att plugga. helt sjukt

2008-10-06 @ 14:46:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0