Vilken väg är ska man välja?

Det är många olika val, många olika stigar och många saker som kan gå fel. Hur ska man egentligen veta vad man ska göra? Vilken väg man ska gå; vilken väg som är rätt och vilken som är fel?
När högstadiet sparkar igång blir vi grillade med att vi ska gå något brett på gymnasiet som natur eller samhälle, och helst ska vi redan då veta vad vi vill bli när vi är 25 år. Man ska ge 140% i betygen, och helst inte ha någon fritid - för skolan är ju viktigast. "Det är betygen som avgör ditt liv". Man blir ständigt grillad, stressad och pressad.

Får jag fråga vem som egentligen bryr sig när du söker ditt framtida yrke, 25 år gammal högskoleutbildad; om du hade MVG i engelska när du gick i åttan? Ingen! Men det hör egentligen inte riktigt hit.

Sedan jag gick i fyran, visste jag att jag inte skulle gå samhäll eller naturlinjen. Jag har alltid haft ett brinnande intresse för sång och musik och på senare tid också dans. Jag bara visste att jag skulle gå något estetiskt. Skolans studievägledare skakade på huvudet, och alla som inte kände mig tyckte att det var otroligt dumt. Själv kan jag säga att jag inte kunde ha gjort någonting bättre! Jag har hamnat helt rätt. Då vill jag inte påstå att vägen hit där jag är nu, inte var svår. Och nu talar jag ju bara om gymnasievalet(!).

Efter gymnasiet då? Vad händer sen? Hur vet jag vad jag vill göra med mitt liv? Vad ska jag jobba med? Kommer jag hamna i disken på McDonalds när jag helst av allt skulle vilja vara advokat? Tusen frågor. Hur når man egentligen dit man vill?

Jag skulle vilja säga att det kräver en enorm tålmodighet, passion för det man älskar och till viss del talang för det man vill göra. Det gäller att lyssna in och att känna till. Du måste lära dig att tyda tecken som ges, vad som är meningen. Går du naturnatur på gymnasiet och får kämpa dig till ett G, varje dag i skolan är en plåga och ingenting är roligt. Du är inte ens glad längre.. har du då valt rätt linje? Är ditt innersta intresse egentligen omvårdnad? Vill du bli läkare? Ja, varför inte då välja omvårdnad.. och om du nu redan har börjat gymnasiet - våga ta chansen att byta linje! Det kan ju knappast bli sämre?
Om du nu inte har några drömyrken - och du är skoltrött! Välj då inte något som känns tungt och jobbigt. Alla linjer är idag studieförberedande! I vilket fall som helst så kommer du att kunna söka till högskolan, du har ingenting att oroa dig för.

Jag vill alltså säga att du ska lyssna till ditt inre, till tecken som ges och dörrar som öppnas. Och när du står vid ett vägskäl.. ta in det som verkar lättast för stunden, utan tänk en extra gång! Lyssna inte på vad alla andra tycker - bestäm själv!

Ingenting i livet är lätt. Många gånger är vägen svår och stigen kan vara svår att se, men om du tror och litar på dig själv, kan du göra allt!



Kommentarer
Postat av: missbumblebee

Även jag har ett brinnande intresse för sång och dans. (mest dans). Vad dansar du?

=) Have a nice day then=)

missbumblebee.blogg.se

2008-03-24 @ 22:33:29
URL: http://missbumblebee.blogg.se
Postat av: Carro,femton

Jag har valt fordon - transport och man kan ju säga att allas första reaktion var: en tjej på fordon??
men dom vande sig vid tanken och nu är alla jätte peppade för mig ist för dm själva det är jätte kul! min pappa blev jätte glad och han är lastbilschaffis, det var också så som jag upptäckte yrkett. men precis som du säger välj själv och inte med grupp trycket!! dessutom ska man välja en linje som är rolig. hur många blr egentligen det dom pluggar till. om man väljer natur ska man orka treår med intensivt pluggande och extrema läxor, samt en jävla massa års pluggande efter. samma med sam.. men dte är svårt.
ha det super bra!

2008-03-24 @ 22:36:36
Postat av: Anonym

Fin blogg du har :D

2008-03-24 @ 23:10:46
URL: http://sessah.blogg.se
Postat av: emil

satan. fan. du är fan smart... inte för att du alltid är smart eller så, du är jätte smart alltid men vad men eller jag..... bajs. åhhh. vad jag försöker säga är att det där nog är bland det bästa jag läst på länge, något som lärt mig mer om det viktiga i livet än vad alla kaffe-befläckade kemiböcker någonsin lärt mig. galet bra skrivet. tack :)

2008-03-25 @ 09:59:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0