Ashlee Simpson

image208Ashlee Simpson släppte sitt debutalbum Autobiography år 2004, det året jag gick i sjuan. Jag kommer fortfarande ihåg första gången jag hörde singeln "Pieces of me" på radion. Älskade den från första sekund. Jag spelade in den på kasettband när jag hörde den på radion och den spelades i min gamla stereo, jämt. Sedan kom hennes andra singel ut, "Shadow" och sist ut från detta album "La La". Jag minns att jag köpte hennes skiva samma dag eller dagen efter den släpptes i Sverige och jag kommer ihåg hur mycket inspiration jag hämtade från henne! Den svarthåriga, punkiga & rockiga men ändå tjejiga Ashlee.



Den första skivan är verkligen brilliant, jag älskar hennes musik stil och hennes låtar är sådär underbart bra! Texten, melodin och allt. Det finns låtar till alla olika humör och sinnestämmningar!
När Ashlee först blev känd vad hon noga med att säga att man skulle vara stolt över sig själv, hon skulle aldrig i hela sitt liv plastikoperera sig eller göra om sig på något sätt. Man skulle vara stolt över den man var. Och det var framför allt det som gjorde henne till en sådan stark förebild för mig, hon hade båda fötterna på jorden. Hon gjorde annorlunda musik och var ingen blond typisk Hollywood kändis som var känd för att hon såg ut på ett visst sätt. Hon ville absolut inte bli jämförd med hennes syster Jessica Simpson, vilket jag då inte kunde se någon likhet alls med!

Dock verkar det som att den otroliga framgången och alla dessa fiaskon, röstproblemen och allt festande steg henne åt huvudet. 2005 släppte hon albumet I Am Me och kom tillbaks med vit-blonderat hår och lät de svarta lockarna falla till golvet. Hon kom tillbaka med ett annat sound. Singlarna blev Boyfriend och L.O.V.E..



Jag tyckte inte alls om de andra albumet lika mycket som det första, och gör fortfarande inte det.
Det var i samma veva som detta album släpptes som det började gå snett för Ashlee och det började spekuleras om plastikoperationer i både näsa och läppar. Ashlee hade tidigare en knöl på näsan vad borta och läpparna mycket fylligare än tidigare. Men hon själv nekar till att hon hade lagt sig under kniven.

År 2006 re-realisades hennes album "I am me" och hon släppte en ny singel, "Inviseble". I hennes nya video kan man se operationerna i näsa och läpp väl och videona blev allt mer lättklädda och håret blondare och extensions längre. Väldigt synd. Vad hände med åsikterna om att man skulle vara stolt över sig själv och inte göra om sig till någon annan? Och att hon absolut inte ville bli tagen som någon kopia av hennes syster? Jag tycker att dom är likare än någonsin!
Vad hände med Ashlee som jag älskade, den svarthåriga, punkiga tjejen som gjorde enligt mig grym musik? Nu ser hon ut som vilken blond Hollywoodkändis som helst! Riktigt sorligt. Hennes unika sound i musiken har försvunnit och hon är en helt annan människa. Jag förstår faktiskt inte varför.. (på den sista bilden ser hon mer ut som en levande barbiedocka än en levande människa..)



Det har gått i tre steg.. På 4 år! Sorgligt tycker jag, för jag gillade verkligen Ashlee så som hon var från början. Jag förstår inte varför hon ville ändra sig från att vara unik till att se ut som sin syster..

image226image227image228

Jag lever fortfarande i 2004 när det gäller henne iallafall! Autobiography äger.

Någon som har en annan åsikt, eller delar ni samma? Dela gärna med er! :)

Kommentarer
Postat av: Sofie

Älskar Pieces of me!

2008-02-16 @ 16:21:52
URL: http://sofiesoutfits.blogg.se
Postat av: anna,24

jag håller med dig! jag har väl iof aldrig varit ett fan av hennes musik men i början var hon ju lite punkig och sådär. sen så blev hon en i mängden bland alla andra blonderade opererade trådsmala tjejer. lite tråkigt. tycker hon ser exakt ut som jessica nu för tiden typ.

2008-02-16 @ 16:24:13
URL: http://addspirit.blogg.se
Postat av: sandra

Du har helt rätt!

2008-02-16 @ 16:29:14
Postat av: Anonym

hon är mkt sötare i svart hår än blondt.

2008-02-16 @ 16:30:43
URL: http://colaburk.blogg.se
Postat av: Ameli

I veckan hade vi en omröstning om vilket smycke vi skulle lotta ut. Det vinnande smycket blev ett par silvriga bamboo öronhängen. Vill du vara med? Klicka då in på vår blogg för tävlingsregler.

2008-02-16 @ 16:31:12
URL: http://lifeasblondes.blogg.se
Postat av: Johan

Bra skrivet, även om jag tror att det inre inte förändras med det yttre.. så mycket :P

2008-02-16 @ 16:34:45
URL: http://drambuie.blogg.se
Postat av: Patricia,16

Jag håller helt med dig! Det är så otroligt synd att hon blivit så annorlunda, för hon var verkligen min största idol förut. Jag gillar henne fortfarande, men den gamla Ashlee var överlägset bättre då det gäller förebild och artist.

2008-02-16 @ 16:42:36
URL: http://patriciawarn.blogg.se
Postat av: Paintedlove

Svar/ Ja precis, känns skönt att ta igen lite tid med flickorna eftersom det blivit lite med det på sistone! Vad händer i helgen för din del då? :) kram

2008-02-16 @ 16:43:46
URL: http://paintedlove.blogg.se
Postat av: sofie,17

hon är riktigt söt den där tjejen! :D

2008-02-16 @ 17:05:27
URL: http://thenoteboook.blogg.se
Postat av: a n n a

jag håller precis med dig . Jag har alltid tyckt om Ashlee , det kan inget förändra. För hennes sound i rösten är amazing, och hon var en förebild för mig när jag var lite yngre. Som du säger , hon stod upp för sig själv och brydde sig inte om andra. Nu är det helt annorlunda , men jag tycker dock fortfarande om henne , bara inte lika mycket i personligheten.
Samtidigt så ÄLSKAR jag jessica , fast de har varit så olika innan .
Åh ,vad långt det blev :P

2008-02-16 @ 21:47:37
URL: http://asurvivor.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0